24 März 2006

ششم فروردين زادروز زرتشت اسپنتمان بر همه آزاد انديشان و خردگرايان جهان خجسته باد


يک ـ سيمای فروهر که همانند چهره آدمی است و نمود همبستگی با او را دارد .1
دو ـ دو بال در دو سوی فروهر که دارای سه شه پر ميباشد و نشانگر " انديشه نيک ، گفتار نيک و کردار
نيک " است که انگيزه پويا و پرواز و پيشرفت است .1
سه ـ پايين تنه او که دارای سه بخش ميباشد. نمودار " انديشه و گفتار و کردار بد " است که نابه هنجاری ها و زشتی ها از آن سر چشمه ميگيرد و مايه سرنگونی آدمی ميشود .1
چهار ـ در دو سوی اين پيکره دو چنبره ديده ميشود که دو نيروی " سپنتا مينو " و " انکره مينو " را باز گو ميکند که نخستين به سوی چهره آدمی و دومی در پشت پيکره است و در اينجا باز هم به اين اشاره ميشود که ما بايد روی به نيکی آورده و به بدی پشت کنيم .1
پنج ـ در ميان تنه و يا درون فروهر يک دايره وجود دارد که نمايانگر بی آغازی و بی پايانی روان می باشد .1
شش ـ يک دست فروهر به سوی بالاست که نشانه کوشش برای رسيدن به والايی است
هفت ـ و در دست ديگر او حلقه ای است که گروهی براين باورند که آن حلقه پيمان است که نمودار ارج فراوان پيمان و وفا داری به آن در اين فلسفه است .1


بت پرستی و سنگ پرستی و خانه خشت و گلی پرستيدن که همه ساخته و پرداخته دست آدمی است ، در آيين زرتشت ناشايست است . " خانه خدا " ، خانه خشت و گلی دست پرورده انسان نيست ، " خانه خدا " ، دل و روان آدمی است ....... ادامه +
1

8 Kommentare:

ورجاوند hat gesagt…

با درود
اطلاعات بسیار جالبی بود . تا حال چنین تفسیری از فروهر نخوانده بودم. دست شما درد نکند

Anonym hat gesagt…

درود فراوان

آزادیخواهان زاگرسی2 hat gesagt…

با درود فراوان
آیا اجازه هست لینک شما را بگذارم؟

Anonym hat gesagt…

ســید جان درود
دسـتت درد نـکـنه، مـن چـندین سال پیش ایـن تـوضیحات رو جائی خـونده بـودم ولـی بـعد چـند بار دنبالش گـشتم و پیدا نکـردم. بـسیار مـفید و جـالب اسـت
از کاریکاتورت هـم مـمـنون، کلی خـندیدم ؛)ـ

راسـتی آب و هـوای شـما هـم آفتابی هـست ؟ یا نـه؟

تـــــرنـــٌــــم hat gesagt…

he he he
dorost migan seyyed ;) be khaanoum haashoun kheyli kamtar ham mishe etemaad kard :))


bebakhshid ke man az khouneh khaaleh jaanam oumadam injaa o font e faarsi naadaaram

آهو hat gesagt…

سلام سيد علي گداي عزيز

زادروز زرتشت مبارك

Winston hat gesagt…

Seyed azizam

boro inja bebin chi migan poshte sare man

Lol

www.bahmankalbasi.com

keyfesho bebar

Anonym hat gesagt…

هم اورمزد و هم ايزدانت پرستم هم آن فره و فروهر دوست دارم
به جان پاك پيغمبر باستانت كه پيري ست روشن نگر دوست دارم
گرانمايه زرتشت را من فزونتر زهر پير و پيغامبر دوست دارم
بشر بهتر از او » نديد « و » نبيند « من آن بهترين از بشر دوست دارم
» سه نيك « ش بهين رهنماي جهانست مفيدي چنين مختصر دوست دارم
ابر مرد ايرانيي راهبر بود
من ايراني راهبر دوست دارم نه » كشت و نه فرمان كشتن به كس داد
ازاين روش هـــــــــــــــــــم معتبر دوست دارم
من آن راستين پير را ، گر چه رفته ست
از افسانه آن سوي تر ، دوست دارم

زاد روز مرد خرد و انديشه كه سه نيكش بهين رهنماي جهانست بر همگان خجسته بادا